Maktlöst!

 Idag strax efter att jag tittade in här i bloggen så ringde dem från dagis, igen! Sa att Gabriel blivit sjuk, hade 38 i feber.. Att han bara skrek och grät :/ Men när jag kom kändes han enligt mig inge varm och jag förklarade att han kan bli varm och så när han blir ledsen och upprörd, precis som att barn också kan få en lektemp på graderna där runt omkring. Gabriel är ju som ni vet inte helt bra, han har astma och det påverkar honom. vi har ännu inte fått en medicinering som jag tycker kan hålla honom helt i skakt :( Han kan vara väldigt jobbig och krävande, och även om man vet att han har det svårt så är man ju inte mer än människa och blir irriterad av och till.
 Några gånger nu så har dem nämnt att han inte klarar att vara ute (det går hand i hand med astman) och att dem måste vara en person bara på honom. Det är så jobbigt för mig att känna att han på något vis blir som en belastning :(
 Idag när vi kom hem så hade han 37.6, alltså ingen feber, egentligen ska dem ju ha en feberfri dag hemma, men eftersom han varit feberfri hela eftermiddagen här så funderar jag på att lämna honom imogon ändå :/
 Jag känner mig maktlös över för hur jag ska förhålla mig till allt runt honom. han har jobbigt med andningen och vid minsta ansträngning så börjar han hosta hysteriskt och det skäller i den lilla bröstkorgen. Vi har nu 3 olika mediciner insatta för astman men inget hjälper..
 Jag vet inte hur det funkar med allt men inte ens jag som mamma kan vara ute med honom när det är så här kallt för hans luftvägar tacklar det inte :( Och på dagis är dem ju ute, nästan varje dag!! Ja, ni fattar, tungt bara med andra ord. Jag vet inte vad man ska göra...

 Nu ska jag sova iaf! Godnatt på er --(--@
Kommentarer
Postat av: Anonym

Då hade jag valt att ha honom hemma !

Han är bara 1 år !! Finns väl inget som säger att han måste vara på fsk om du inte ska jobba? El du kanske har ärenden på arbetsförmedlingen 15h i v. isf förstår jag. För ett jobb vill man ju såklart ha och det är svårt att ta med sig barn när man söker jobb.

Vet inte om det var svaret du ville ha men så tycker jag... Har han det jobbigt är det kanske inte bäst o va på fsk ?

2012-02-06 @ 22:04:51
Postat av: Malin

Vad för mediciner får han då? Ring hans läkare omgående och be om en kontroll över både medicineringen i sig och även medicinerna!

Har han kortison som han inhalerar så ska det ges 3 ggr dagligen när det är som värst..

så ni kanske får lämna inhalatorn med honom på fsk så att personalen kan inhalera honom också?

det måste gå att ordna på något vis!!! :(



febern kanske kan bero på astman med, att kroppen reagerar eftersom att astman inte är under kontroll.. ://



har själv en snart 3åring med förkylningsastma, dock har han inte köldastma som tur är så han kan vistas ute osv. (även om hans pappa har köldastma dock)..

jag har själv vanlig astma (även mot pollen+pälsdjur) och jag inhalerar pulmicort morgon och kväll dagligen, samt symbicort (kortison+luftrörsvidgande)..



så ring eran läkare imorgon omgående för att få rätsida på hans astma! klart han blir trött och retlig, han får ju inte tillräckligt med syre! :(



gick själv obehandlad i flera år, och minsta ansträngning (som en rask promenad) så var jag tvungen att gå och sova när jag kom hem- förstod inte heller varför... pucko liksom!;)

men nu är det nemas problemas!!! Jätteskönt!



gäller bara att få rätsida med vad som ska tas när, och hur, och vilka mängder.

jag fick börja med 4 puffar pulmicort morgon+kväll första tiden, och sedan fick jag symbicort och då tog jag 2 av pulmicorten+2 av symbicorten dagligen morgon och kväll då, nu räcker det med en puff av varje sort m+k. :)



men som sagt, kortisonet är ett måste, och det regelbundet för att dämpa den värsta inflammationen.

det tar ett tag innan det fungerar fullt ut, så han bör ju ha något luftrörsvidgande med.. :)



Nu svamlar jag på!

Brukar läsa din blogg, men blir inte av att jag lämnar något fotspår efter mig ;) Men nu gör jag det!:)



Hade så gott, hoppas ni får bukt med astman nu!

/Mvh Malin

2012-02-06 @ 23:20:59
Postat av: Jenna

Men gud vad jobbigt för dig vännen. jag förstår att det inte är lätt nu med allt och hur er situation ser ut att din karl är borta så långa perioder!

Jag skulle bli jättearg på personalen om de fick mig att känna att mitt barn var en belastning. Det tycker jag inte är ok men så vet jag ju inte allt runtomkring förstås men att man trivs och känner sig trygg med personelen är a och o.

Jag har ingen erfarenhet av barn och astma så medicinering kan jag inte uttala mig om men det är klart att man får tycka att det är jobbigt. Alla föräldrar blir irriterade på sina barn ibland det lovar jag dig ;) Jag hoppas verkligen ni får en medicin som hjälper bättre snart. Vad menade du när du sa att du hoppas boendet löser sig snart?



Stor kram!

2012-02-07 @ 22:43:51
URL: http://onlymama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback